Ολα τα χρησιμοποιείς και σε χρησιμοποιούν.
Να είσαι χρηστικός και να φθείρεσαι όπως ορίζει
η φύση σου. Να είσαι δοτικός. Κανείς δε μπορεί να
σου πάρει τίποτα, μόνο τη γεύση σου. Οσο περισσότερο
δίνεσαι, τόσο υπάρχεις. Οσο αφήνεσαι, τόσο μεγαλώνεις.
...Ολα είναι μικρά και περαστικά. Μόνο ένα είναι μεγάλο.
Το νόημα τους..
Λιώσε, πριν μορφοποιηθείς. Τίποτα δε σου ανήκει.
Μόνο το ταξίδι.

Πέμπτη, 3 Ιουνίου 2010

ΠΤΗΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ


Ο Αρχύτας (440-360 π.Χ.) ήταν ένας μαθηματικός από τον Τάραντα μαθητής του Πυθαγόρα που ασχολήθηκε μεταξύ πολλών άλλων και με πτήσεις! Θεωρείται ο τελευταίος αλλά και ο σημαντικότερος των Πυθαγορείων. Έγινε επίσης γνωστός σαν πολιτικός αλλά και στρατιωτικός ηγέτης του Τάραντα. Επτά φορές που ήταν στρατηγός του Τάραντα δεν νικήθηκε ποτέ! Φίλος του Πλάτωνα, διατηρούσε αλληλογραφία και ανταλλαγή συγγραμμάτων μαζί του. Έλυσε το πρόβλημα διπλασιασμού του κύβου. Μελέτησε την αρμονία των ήχων και διαπίστωσε ότι οι οξύτεροι ήχοι οφείλονται σε ταχύτερες κινήσεις των χορδών. Βρήκε κάποιο τρόπο υπολογισμού της τετραγωνικής ρίζας, όπως αναφέρει ο Ήρων. Ο Διογένης ο Λαέρτιος αναφέρει ότι ο Αρχύτας πρώτος μελέτησε μηχανικά προβλήματα με βάση τα μαθηματικά και χρησιμοποίησε γεωμετρικά διαγράμματα για την λύση τους.

Γύρω στο 420 π.Χ. κατασκεύασε μία απ' τις πρώτες αυτοπροωθούμενες ιπτάμενες μηχανές. Ήταν ένα τεχνητό περιστέρι! Με κάποιο μηχανισμό κι ένα βάρος που κρεμόταν από τροχαλία το ομοίωμα περιστεριού κουνούσε τα φτερά του. Όταν πια βρισκόταν στον αέρα για την προώθησή του χρησιμοποιούσε ένα μπαλόνι που ξεφούσκωνε αργά αλλά με δύναμη από μία μικρή τρύπα. Για μπαλόνι χρησιμοποίησε την ουροδόχο κύστη ενός γουρουνιού! Η κύστη του γουρουνιού χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα από κάποιους λαούς φουσκωμένη σαν μπαλόνι σαν παιδικό παιχνίδι ή για πανάλαφρο αλλά ανθεκτικό δοχείο υγρών. Έτσι το πανάλαφρο ομοίωμα περιστεριού που είχε κατασκευάσει μπορούσε να πετάει σχεδόν 200 μέτρα μέχρι να ξεφουσκώσει εντελώς το μπαλόνι! Αναφορές στο περιστέρι αυτό κάνουν οι Λατίνοι ιστορικοί Φαβορίνους και Τζέλιους.

Δεν ξέρουμε αν τελικα πέταξε ο ίδιος ο Αρχύτας. Πάντως κάποιο παράξενο κείμενο που λέγεται ότι είναι γραμμένο απ' τον Αρχύτα περιγράφει ένα ταξίδι γύρω από την γη μέσα σε μια αεροστεγώς κλεισμένη σφαίρα! Τι είδους ιπτάμενη σφαίρα που ταξίδευε γύρω απ' την γη ήταν αυτή, και γιατί άραγε αεροστεγώς κλειστή; Τι ήξερε ο Αρχύτας που δεν έφτασε σε μας; Κείμενα του Αρχύτα λέγεται ότι μελετούσε (αρκετά αργότερα βέβαια) και ο Γαλιλαίος.

ΔΑΙΔΑΛΟΣ ΚΑΙ ΙΚΑΡΟΣ

Ο Δαίδαλος ήταν γλύπτης, αρχιτέκτονας και εφευρέτης, μια προσωπικότητα ανάμεσα στην ιστορία και την μυθολογία. Σχεδίασε το παλάτι της Κνωσού και τον Λαβύρινθο που ζούσε ο Μινώταυρος, που τελικά σκότωσε ο Θησέας. Αλλά το πιο εντυπωσιακό επίτευγμα του Δαίδαλου ήταν η πρώτη πτήση χωρίς μηχανική υποβοήθηση!

Ο Δαίδαλος έφτιαξε ένα ζευγάρι φτερά για τον εαυτό του κι ένα για τον γιο του Ίκαρο ώστε να καταφέρουν να δραπετεύσουν απ' την Κρήτη, που τους κρατούσε αιχμάλωτους ο βασιλιάς Μίνωας, και να επιστρέψουν στην Αθήνα. Το ταξίδι το ολοκλήρωσε μόνος του ε[ειδή ο Ίκαρος πέταξε πολύ κοντά στον ήλιο και τα φτερά του κάηκαν. Λέγεται οτι είχε φτιάξει τα φτερά απο κερί, γι αυτό οταν ο Ίκαρος ανέβηκε πολύ ψηλά, αυτά λιώσαν

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

Ο Κλεοίτας όμως κατάφερε να κάνει έναν χάλκινο αετό να πετάει αλλά με αρκετά ιδιαίτερο τρόπο. Για την εκκίνηση των ιπποδρομιών, στους Ολυμπιακούς αγώνες, κατασκεύασε μία πολύπλοκη συσκευή που απ' την μία επέτρεπε την ταυτόχρονη εκκίνηση των ιππέων αλλά ταυτόχρονα εκτίνασσε στα ύψη έναν χάλκινο αετό με ανοιγμένα φτερά. Χρησιμοποιούταν προφανώς κάποιο περίπλοκο μοχλικό σύστημα ενεργοποιούμενο απ' τον αφέτη, γιατί ταυτόχρονα με την εκτίναξη του αετού στον αέρα ένα χάλκινο δελφίνι έπεφτε στο έδαφος.

Η εκκίνηση των αθλητών στους αγώνες δρόμου γινόταν με παρόμοιο αλλά απλούστερο σύστημα, την ύσπληγα. Ήτανε κατασκευασμένη από ξύλινο μηχανισμό με δύο τεντωμένα σκοινιά που έπεφταν εμπρός στους αθλητές σηματοδοτώντας την εκκίνηση.

Με την υποστήριξη του πανεπιστημίου Berkeley ανακατασκευάστηκε ύσπληξ και τοποθετήθηκε στο αρχαίο στάδιο της Νεμέας όπου την 1η Ιουνίου του 1996 δοκιμάστηκε σε αγώνες με συμμετοχή αθλητών από 29 χώρες. Το αντίγραφο της ύσπληγος κατάφερε να δώσει χωρίς πρόβλημα και τις 56 φορές την εκκίνηση εκείνη την μέρα.

ΒΙΜΑΝΑ

Απ' όσο ξέρω κάποιες περιγραφές ιπτάμενων μηχανών παρόμοιες με την περιγραφή του Ήρωνα και μάλιστα με αρκετές κατασκευαστικές λεπτομέρειες υπάρχουν στα Ινδικά έπη "Μαχαμπαράτα". Μάλιστα στο κομμάτι "Σαμαρανγκάνα Σουτραδάρα" υπάρχουν οδηγίες κατασκευής ενός "βιμάνα" (ιπτάμενου οχήματος).

Υπάρχουν ιστορικές αναφορές ότι όταν ο Μεγάλος Αλέξανδρος πέρασε από την Ινδία, 2300 χρόνια πριν, ο στρατός του κατατρομοκρατήθηκε σε ένα σημείο από «ιπτάμενες ασπίδες που πέταγαν μανιασμένα». Αυτοί οι ιπτάμενοι δίσκοι πάντως δεν χρησιμοποίησαν πυρηνικά όπλα εναντίον του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος προχώρησε μετέπειτα στην «κατάκτηση» της Ινδίας.

ΙΠΤΑΜΕΝΟΙ ΘΕΟΙ

Πολλοί απ' τους Θεούς των Ελλήνων πετάγανε επίσης εδώ κι εκεί με οχήματα ή χωρίς! Η Αθηνά και η Ήρα αναφέρονται στην Ιλιάδα να πετάνε με τα οχήματά τους. O Ερμής είναι ο διασημότερος ιπτάμενος Θεός μιας και εκτελούσε και χρέη Θεϊκού αγγελιοφόρου. Ο Απόλλωνας λέγεται ότι κάποιους χειμωνιάτικους μήνες άφηνε το μαντείο των Δελφών και ταξίδευε σε κάποια χώρα πολύ πιο βόρεια με το άρμα του που το έσερναν κύκνοι.

Ευθυγραμμισμένα με το μαντείο των Δελφών βρίσκονται τέσσερα αρχαία μνημεία της Δανίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: